title_img

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn snailmail ontvangen is?
Als de ontvanger jouw snailmail ontvangen heeft dan zal deze de post registreren via de ID-code die jij op de snail hebt geschreven op onze website. Als dit gedaan is krijg je een e-mail met daarin de bevestiging dat jouw snailmail ontvangen is en eventueel het bericht van de ontvanger.

Waar moet ik mijn unieke ID-code schrijven?
Jouw unieke ID-code moet je duidelijk op de brief of op de enveloppe zetten. Onze voorkeur gaat hierbij uit naar je unieke ID-code op de brief. Enveloppen komen namelijk nog weleens gehavend uit de strijd.

Waarom moet ik mijn unieke ID-code op de snailmail noteren?
Doordat je jouw unieke ID-code op de snailmail noteert kan de ontvanger jouw post registreren via onze website. Zo weet jij ook zeker dat je snailmail goed is aangekomen!

Wat is snailmail?
Het is niets anders dan ouderwetse post! Snailen is eigenlijk gewone zelfgemaakte post van papier. Bij De PostZolder verstaan we onder snailmail: Mooie handgeschreven brieven met kleine cadeautjes en wat er uitziet als een feestje.
Versierde brieven, enveloppen en presentjes. Al je creativiteit kun je op deze manier kwijt.
Wil je wat inspiratie opdoen? Zoek eens op snailmail voorbeelden.

Hoeveel moet ik in de enveloppe doen?
Bij De PostZolder gaat de snailmail voornamelijk om de brief die je schrijft en knutselt. Wel worden er vaak kleine cadeautjes bij gestopt. Wij houden zelf vaak een maximum gewicht van 50 gram aan. Dit zijn twee postzegels. Je zult er versteld van staan hoeveel er in 50 gram past!

Zit er een tijdslimiet aan het versturen van de snailmail?
In principe is er geen tijdslimiet aan het versturen van de snailmail. Maar! Het wordt zeer gewaardeerd als je de post binnen 2-3 weken verstuurd. Ongeveer eens per maand loopt De PostZolder alle oude en nog niet geregistreerde post na om te zien of er niets is zoekgeraakt met de post. Hoe vlugger je de snailmail verstuurd, hoe minder werk De PostZolder eraan heeft. En bedenk goed: hoe sneller jouw snailmail is geregistreerd door de ontvanger, hoe eerder jij ook weer snailmail ontvangt!

Wat als mijn snailmail niet aankomt of als ik zelf geen snailmail ontvang?
Ongeveer eens per maand stuurt De PostZolder herinneringsmailtjes uit.
Naar zowel de afzender als de ontvanger van een nog niet geregistreerde snailmail. Hierdoor kunnen wij erachter komen waar het ‘mis’ is gegaan.
Als de afzender niet reageert op de herinneringsmail maar de ontvanger wel heeft aangegeven dat er nog niets ontvangen is dan zal de snailmail uit het systeem verwijderd worden. Op die manier komt het adres van de ontvanger opnieuw vrij om uitgegeven te worden aan een andere snailmailer. De afzender krijgt in dit geval dus geen snailmail terug! In het andere geval heeft de afzender wel aangegeven dat er snailmail verzonden is maar komt er geen reactie op de herinneringsmail aan de ontvanger. In dat geval zal de snailmail handmatig afgemeld worden. Op deze manier komt het adres van de afzender opnieuw vrij om zelf snailmail te ontvangen.

Ben ik verplicht een nieuwe snailmail te sturen als deze niet ontvangen is?
Nee, je bent niets verplicht. Maar zonder een geregistreerde verzonden snailmail kun jij ook geen nieuwe snailmail ontvangen. Bijna iedere snailmailer stuurt nogmaals post naar dezelfde persoon als deze is zoekgeraakt bij de post.

Kan ik ergens mijn gegevens / profiel (adres en info) wijzigen?
Om jouw gegevens te wijzigen, denk hierbij aan jouw adres of jouw profieltekst, moet je inloggen op de website. Hierna klik je op de profielknop.
Hier vindt je alle gegevens die je kunt wijzigen.

Kan ik ergens een overzicht van mijn snailmail zien?
Om het overzicht te bekijken van jouw snailmail moet je inloggen op de website. Klik hierna op de profielknop. Hier vindt je een overzicht van alle snailmail die jij verzonden hebt, en geregistreerd is, de snailmail die jij ontvangen hebt en de snailmail die nog naar jou onderweg is!

Krijg ik ook snailmail terug van de persoon aan wie ik iets stuur?
Nee. In principe zijn de adressen die je via De PostZolder krijgt voor éénmalig gebruik. Uiteraard ben jij als ontvanger vrij om de persoon van wie je iets gekregen hebt te bedanken. Dit gaat echter wel buiten De PostZolder om! Je hoeft deze bedankjes niet te registreren via de site. Het kan natuurlijk ook dat jullie zo'n goede match zijn dat jullie samen besluiten met elkaar door te blijven schrijven. Dat vindt De PostZolder alleen maar leuk!

Moet ik aan iedereen van wie ik snailmail krijg ook iets terugsturen?
De adressen die je via De PostZolder krijgt zijn voor éénmalig gebruik. Je hoeft de persoon van wie je iets krijgt dus niets terug te sturen. Wil je de afzender wel bedanken? Dit kan als je de post gaat registreren via de site. Er is een apart veld waar je een berichtje aan de afzender kunt typen. De PostZolder zal ervoor zorgen dat dit bericht ook daadwerkelijk bij de afzender van jouw post terecht komt.

Hoe kan ik me inschrijven?
Dit kan door bovenaan de pagina op de link registreren te klikken.

Wat moet ik doen als ik snailmail ontvangen heb?
Dan moet je deze via De PostZolder registreren. Alleen wanneer jij je ontvangen post registreert zal de afzender zelf ook weer snailmail gaan ontvangen. Het is dus erg belangrijk dat je dit zo snel mogelijk na ontvangst doet! Bedenk goed: ook jij wilt graag snailmail ontvangen en dat kan alleen als de ontvanger aan wie jij post hebt gestuurd deze zo snel mogelijk registreert! Ga voor de registratie van de door jou ontvangen snailmail naar ‘Snailmail registreren‘.

Hoe kom ik aan een adres om snailmail te versturen?
Als je graag een nieuw adres wilt ontvangen om snailmail aan te sturen dan klik je op de homepage op ‘Nieuw adres aanvragen‘. Hier vul je je unieke ID-code en je e-mailadres in. Je krijgt dan automatisch een nieuw adres toegestuurd via het door jou bij je inschrijving opgegeven e-mailadres.

Hoe krijg ik mijn foto van de ontvangen en verstuurde snailmail op jullie site?
Is de snailmail die je ontvangen of verstuurd hebt via De PostZolder zo mooi dat je het met ons wilt delen? Je kunt de foto van jouw snailmail mailen naar De PostZolder. Zij zal deze dan op haar Instagram of Blogaccount plaatsen.

Zijn de adressen die je krijgt voor eenmalig gebruik of voor vast contact?
De adressen die je via De PostZolder krijgt zijn in principe voor eenmalig gebruik. Het is uiteraard aan jou zelf om te bepalen of je bedankjes terug stuurt en of je eventueel een langer snailmail contact hebt met bepaalde personen.

Ga terug